Minä ja Maramunu, osa10.
Me olemme nyt Maran kanssa päätäneet, että
yhteinen blogikirjoittelumme saa ainakin toistaiseksi jäädä tähän. Mara
tuumasi, että hoidapas sinä se kirjoittelu niin minä hoidan tämän munuaisen
tehtävän parhaalla mahdollisella tavalla, sillä näitähän riittää. Tiesithän,
että minä, noin sinun nyrkkisi kokoinen elin, huolehdin elimistöösi kertyvän
nesteen ja sen mukana kuona-aineiden poistamisesta. Säätelen elimistösi
happo-emästasapainoa ja eritän hormoneita, jotka säätelevät verenpainettasi.
Osallistun myös kalsiumtasapainon säätelyn kun tuotan elimistöösi aktiivista
D-vitamiinia ja kaiken tuon lisäksi sotkeudun vielä erytropoietiini tuotantoon,
jotta luuytimesi tuottaisi riittävästi punasoluja ja jaksaisit painella hyvällä
hemoglobiinilla tulevaisuudessakin.
Onneksi Mara on jaksanut huolehtia
kaikesta tuosta ja pieniä takaiskuja lukuunottamatta elimistö voi hyvin. Mieltä
kuormittaa ahdistus siitä, että pienikin tulehdus ja kuume tai kuten minun
tapauksessani sepsis, vie pohjan jo hankitulta kunnolta ja kaikki alkaa aina
alusta nollasta tai jopa miinukselta. Elimistö siitä kyllä elpyy, kunhan vai
saan mielen pysymään mukana matkassa. Yhtään sitä ei helpota se, että en nyt
taas uskalla liikkua ihmisjoukoissa tai kyläillä mukavissa paikoissa.
Hyljinnäestolääkitys meni tämän Noron aikana sekaisin ja nyt lääkepitoisuudet
ovat niin suuret, että omaa immunopuollustusta ei käytännössä ole. Seinät
alkavat kaatua päälle kun ulkonakin on huonot tiet liikkua. Hengitä Riitta,
hengitä, kyllä se siitä taas lähtee.
Viime yönä kaikki mietteet herättivät ja
pitivät hereillä parisen tuntia. Toki mahakin oireili illalla syötyä iltapalaa,
kun Noron kaikuja on vielä suolistossa. Siinä pimeää asuntoa kierrellessä ja
ruokaa sulatellessa tuli mieleen Maran kaima eli isäni Martti, hän kuoli noin
vuosi ja kolme kk sitten. Isän kautta ajatukset sitten siirtyivät miettimään
eri uskontojen käsitystä kuolemasta. Uskonnoilla näyttää olevan suuri vaikutus ihmisten
käsitykseen siitä mitä kuoleman jälkeen tapahtuu.
Kaikilla uskonnoilla on hieman erilaiset
näkökulmat siihen mitä kuoleman jälkeen tapahtuu, mutta kaikissa uskonnoissa
ruumis ja henki tai sielu erotetaan kahdeksi, joista ruumis mätänee ja henki
tai sielu, jatkaa vaellusta jossain muodossa. Lähi-idässä syntyneet uskonnot
juutalaisuus, kristinusko ja islam ovat kaikki monoteistisiä uskontoja eli
niissä uskotaan yhteen Jumalaan ja aikakäsitys on lineaarinen, Jumalan luoma,
jolla on alku ja loppu. Ihmisen elämä on yksi, eikä ihmisen sielu tai henki siirry
elämän jälkeen muualle.
Juutalaisuuden mukaan kuolessaan uskovat pääsevät Messiaan eli maailmanlopun tullessa paratiisiin ja
jumalattomat joutuvat helvettiin. Juutalaisuudessa onkin tärkeää se kuinka
ihmiset elämänsä aikana hoitavat Jumalasuhteensa, elävät uskonnon lakien ja
sääntöjen mukaan, ei niinkään pohdinta siitä, mitä kuolemanjälkeinen elämä
on. Kristinuskossa Messias odotus on
muuntautunut Jeesus Nasaretilaisen tulemiseksi maan päälle viimeisenä päivänä
ja silloin hän herättää kristityt kuolleet ja antaa heille mahdollisuuden iänkalkkiseen
elämään. Paha vaiko pahat, sitä ei tarkkaan sanota, tuomitaan kadotukseen. Luterilainen
kirkko opettaa kuten edellä ja katolilainen kirkko puolestaan niin, että sielu
siirtyy kuoleman jälkeen kiirastuleen, jossa synnit puhdistetaan ennen
taivaaseen pääsyä. Islam opettaa, että kaikki mikä tapahtuu,
on Allahin tahto. Kuolemassa sielun uskotaan jättävän ruumis ja palaavan siihen
jälleen ylösnousemuksessa, siirtyen paratiisiin.
Kauko-idän uskonnoissa ajan käsitys on syklinen,
ajalla ei ole alkua eikä loppua. Näin ei myöskään ole olemassa kuolemaa, johon
ihmisen elämä loppuu. Hindulaisuus on kiinteä osa Intian kulttuuria ja
historiaa, hindulaisuuteen synnytään ja sen mukaan eletään ja uskotaan
sielunvaellukseen. Karman lain mukaan ihmisen uusi olomuoto määräytyy hyvien ja
pahojen tekojen tasapainosta kuoleman hetkellä. Hindujen päämäärä on lopulta
vapautua sielunvaelluksesta ja liittyä osaksi maailmansielua brahmania.
Buddhalaisuuden mukaan ihmisen elämä on kärsimystä ja kuolemassa ihminen pyrkii
vapautumaan siitä. Buddhalaisuudessa ihmisellä ei uskota olevan sielua eikä
näin ollen uskota sielunvaellukseen. Kuollessaan ihminen kuitenkin siirtyy
jonkinlaiseen välitilaan, josta syntyy uudelleen. Lopullisena päämääränä on
saavuttaa nirvana, tila jota edes buddhalaiset eivät kykene selittämään, mutta
jota kuvataan sammumisen tilaksi.
Kiinan uskonnot eivät niinkään keskity
kuoleman jälkeiseen aikaan vaan pyrkivät ohjamaan elämää ja antamaan siihen
eettisiä ja moraalisia ohjeita.
Varhaiskantaiset uskonnot ja uuspakanismi,
kuten uusshamanismi, wicca tai druidismi ovat vahvasti sidoksissa luontoon ja
niissä opetetaan luonnon kunnioittamista osana elämän kiertoa. Kuolemassa
ihmisen henki jää osaksi yhteisöä ja henkien muistamien uhrilahjoin on osa uskonnon
harjoittamista.
Taidan kuitenkin kaiken tuon uskonnollisen
(no sanonko joo, hömpän) jälkeen, ottaa loppukaneetin asialle tieteen
maailmasta Esko Valtaojan sanoin:
"Atomimme tulivat aikanaan tähdistä ja sinne me joskus palaamme.
Me kaikki olemme osa jostakin suuremmasta.
Osa perheestämme, osa ihmiskunnasta, osa maapallosta, osa koko
maailmankaikkeudesta.
Me tuomme oman osamme maailmankaikkeuden
historiaan,
kohta 14 miljardia vuotta kestäneeseen
kehitykseen.
Vaatimattomasta alusta syntyivät tähdet,
Linnunrata, galaksit, Aurinko, maapallo, elämä ja
lopulta ihminen.
Tuomme oman osamme maailmankaikkeuden
tanssiin,
maailmankaikkeuden musiikkiin, joka
kehittyy yhä kauniimmaksi ja ihmeellisemmäksi.
Mitä enempää ihminen voi toivoa kuin että
hän on antanut oman kauniin osansa siihen musiikkiin, tehnyt
maailmasta omalta osaltaan hieman parempaa paikkaa.
Niin että kuolinvuoteellaan voi kuiskata
maailmankaikkeudelle kiitoksia.
Ja maailmankaikkeus kuiskaa takaisin,
kiitoksia itsellesi.
Hyvää matkaa takaisin tähtiin."
Tuo Valtaojan sitaatti on kyllä hyvä (vaikka ei sitä jaksa monesti kuunnella; "kosmologian Asko Kaikusalo", kuten K. Koivula häntå kuvaili...).
VastaaPoistaSitaatissa on mielestäni tyhjentävä vastaus. Hyvin kuvaili K. Koivula!
PoistaKristinuskon yksijumalaisuus ei ole ihan selvä juttu. On enkeleitä, demoneja ja katolisilla pyhimykset päälle. Ihmetekoja tekevät joten ainakin hitunen jumalaista niissäkin on. Mikähän se kuitenkin vetää monijumalaisuuteen? Tarinaa pitää iskeä? Eikä kiirastuli ja pyhimykset ole peräisin kirjoituksista vaan myöhempää keksintöä.
VastaaPoistaNiin no, onhan Isä, poika ja Pyhä henki jo kolme, mutta ne on kuitenkin se yksi. Juutalaisethan pitää Jeesusta vääränä messiana, joka vain johti harhaan Israelin kansaa, mutta kumminkin osasi oepttaa juutalisuuden oppeja. Islamin piirissä Jeesus on ollut ensimmäinen profeetta, mutta ei jumalallinen. Jeesuksen jälkeen Profeetaksi tuli Muhammad.
PoistaJumaliksi niitä ei kait lasketa, enkeleitä, yms. ne on vain lähettiläitä joita Jumalan sanotaan lähettävän. Toki osa meistä uskoo vain enekeleihin, ja puhtaaseen enkeliuskoon taas Suomen Luterilainen kirkko suhtautuu kriittisesti.
Katolilaiset pyhimykset ja Islamin martyyrit on sitten niitä, jotka pääsevät suoraan paratiisiin tai taivaaseen ilman kiirastulta tai muuta kärsimystä. Onko näissä ihmisissä jotain pyhää, varmastikkin on, jos niin uskoo. Katolilaisilla tosiaan on paljon omia oppeja (kuten kaikissa uskonnoissa), jotka ovat omaan katekismukseen myöhemmin kirjanneet.
Olishan se ollut mielenkiintoista olla Luukasen mukana ja ihmetellä mitä on ollut ja onko tapahtunut näin, niin kuin on kirjoitettu?
Törmäsin, myös sellaiseen tietoon, että vaikka Luterilaisen kirkon jäsen uskoo Jeesukseen Kristukseen, niin kuitenkin yhä enemmän kirkon jäsenistä myös uskoo sielunvaellukseen. Näissä herää aina kysymys mikä on tavallisen suomalaisen suhde kirkkoon ja onko usko vain tapa, johon lapsena, vielä minunkin ikäpolvi automaattisesti pukattiin.